In de toekomst wellicht geen stoplichten meer nodig 20 Feb, 2019

Ford voorziet dat stoppen bij een kruispunt tot het verleden gaat behoren

In de toekomst wellicht geen stoplichten meer nodig
Ford test een nieuwe technologie waarin connected cars het mogelijk maakt om niet onnodig stil te staan bij kruispunten. Dit moet zowel de verkeersstroom versoepelen als de veiligheid en efficiƫntie verbeteren.

Wat zal het rijden fijn zijn als je echt nooit meer hoeft te wachten voor een rood verkeerslicht. Dat je bijvoorbeeld nog enkel hoeft te stoppen als je je bestemming hebt bereikt. 

Ford onderzoekt hoe coördinatie van connected cars op kruispunten ervoor kan zorgen dat bestuurders en passagiers vlot kunnen doorrijden. Dit door inspiratie te halen uit de manier waarop voetgangers zich een weg banen door een drukke menigte, namelijk door te vertragen of te versnellen om botsingen te vermijden, zonder stil te staan.

Ford test met Intersection Priority Management (IPM), welke wordt mogelijk gemaakt door communicatie tussen verschillende auto's en demonstreert technologieën die ongevallen kunnen helpen voorkomen en de aanrijtijd van hulpverleners kunnen verkorten.

Voor de test werden testauto's uitgerust met V2V-communicatiesystemen die informatie over de locatie van de auto, de rijrichting en de snelheid versturen. IPM detecteert een naderend kruispunt en de route van andere auto's die hetzelfde kruispunt naderen. Voor elke auto wordt dan een optimale snelheid voorgesteld waarmee ze veilig het kruispunt kunnen oprijden.

IPM bouwt verder op een andere technologie voor connected cars die Ford en zijn projectpartners hebben ontwikkeld in het kader van UK Autodrive, een programma dat £ 20 miljoen kost en dat technologieën voor zelfrijdende en connected cars van de testomgeving naar de openbare weg moet brengen.

Enkele van de technologieën die tijdens het twee jaar durende programma werden gedemonstreerd, zijn Intersection Collision Warning, dat bestuurders waarschuwt voor mogelijke ongevallen bij het naderen van een kruispunt, en Green Light Optimal Speed Advisory (GLOSA), dat auto's helpt met verkeerslichten in de omgeving te synchroniseren om te voorkomen dat ze moeten stoppen voor een rood licht.

Andere gedemonstreerde functies zijn Collaborative Parking – dat met de hulp van het publiek een kaart van de beschikbare parkeerplekken opstelt – en Emergency Vehicle Warning, waarmee bestuurders worden geïnformeerd over de locatie en afstand van naderende hulpdiensten.

Deel dit artikel

LinkedIn Google+ Pinterest Mail
 
3
 
sluiten