Baanbrekende Ford EcoBlue-dieselmotor 29 Sep, 2016

Baanbrekende Ford EcoBlue-dieselmotor
Baanbrekende Ford EcoBlue-dieselmotor en nieuwe automatische transmissie in Transit stelen show in Hannover.
  • Ford presenteert nieuwste Transit- en Transit Custom-assortiment aangedreven door ultramoderne EcoBlue-dieselmotor op IAA-bedrijfswagenshow 2016 in Hannover
  • Nieuwe EcoBlue-dieselmotor biedt aanzienlijk lagere T.C.O. en hoge prestaties door een tot 13 procent lager brandstofverbruik en 20 procent meer koppel
  • Nieuwe zestraps automatische transmissie voor het eerst te zien in Transit en Transit Custom; Ford onthult verbeterd vierwielaandrijvingssysteem en geavanceerde SYNC 3-connectiviteit voor Transit
  • Ford verstevigt positie als snelst groeiende en bestverkopende merk voor bedrijfswagens in Europa, met een verkooppercentage dat 18 procent is gestegen sinds augustus vorig jaar.

AMSTERDAM, 21 september 2016 – Geavanceerde nieuwe Ford EcoBlue-dieselmotor staat in middelpunt van belangstelling op IAA-bedrijfswagenshow 2016 in Hannover, en biedt lagere eigendomskosten (T.C.O.) en beter prestatievermogen in nieuwste Ford Transit- en Transit Custom-modellen.

De EcoBlue-motor van Ford biedt bestuurders van bedrijfswagens een tot 13 procent lager brandstofverbruik in vergelijking met de vorige 2.2-liter TDCi-motor. De motor heeft een CO2-uitstoot vanaf 157 g/km* en levert een aanzienlijk hoger koppel bij lage toerentallen voor meer rijplezier.

In Hannover wordt ook voor de eerste keer de nieuwe zestraps automatische transmissie voor de Transit en de Transit Custom tentoongesteld. Verder heeft Ford een verbeterd AWD-systeem (all-wheel drive) en het nieuwe SYNC 3-communicatiesysteem in de Transit onthuld.

Twee jaar na het voltooien van het vernieuwde Transit-assortiment in Hannover 2014, heeft Ford zich stevig in Europa gevestigd als snelst groeiende merk voor bedrijfswagens. In de afgelopen 24 maanden is het marktaandeel van Ford van 10,8 tot 12,9 procent gestegen en is Ford van de vierde plaats naar de eerste plaats geklommen als bestverkopende merk.**

De verkoop van Ford-bedrijfswagens blijft stijgen in 2016, waarbij de vraag naar de vier modellen in de uitgebreide Transit-serie en de Ranger pick-up sinds vorig jaar augustus met 18 procent, en met 208.000 verkochte auto’s, is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.

Nieuwe EcoBlue-dieselmotor van Ford – voordeliger in gebruik, plezieriger om mee te rijden

De nieuwe 2.0-liter Ford EcoBlue-dieselmotor maakt gebruik van een volledig nieuwe architectuur die is ontwikkeld voor de volgende generatie schone, zuinige en verfijnde motoren voor toekomstige Ford-personenauto’s en -bedrijfswagens.

De 2.0-litermotor is ontwikkeld met de nieuwste technologieën voor turbocompressors, brandstofinjectie, verbrandingssystemen, structurele ontwerpen en een lage wrijving. Dit resulteert in aanzienlijke verbeteringen wat betreft brandstofverbruik, prestatievermogen en een verfijndere bediening, terwijl een Transit-motor tegelijkertijd een uitstekende duurzaamheid en lage eigendomskosten biedt.

De nieuwste uitvoeringen van de Transit- en de Transit Custom-modellen met een vermogen van 105 pk, 130 pk of 170 pk zijn nu voorzien van de 2.0-liter Ford EcoBlue-motor, waarvan elke uitvoering meer vermogen en een hoger koppel levert ten opzichte van de vorige motor van 2.2-liter. Dankzij de verbeterde trekkracht bij lage toerentallen, met 20 procent meer koppel bij 1.250 rpm, levert de motor flexibelere prestaties en reageert de motor beter in alledaagse verkeerssituaties.

De lagere exploitatiekosten worden mogelijk gemaakt door een lager brandstofverbruik. Transit-bestelauto’s die zijn voorzien van de Auto-Start-Stop-technologie bereiken een CO2-uitstoot vanaf 174 g/km en een gemiddeld brandstofverbruik van 6,6 l/100 km, een reductie van 10 procent ten opzichte van de vergelijkbare versie van het vorige model.

Transit Custom’s die zijn voorzien van de Auto-Start-Stop-technologie hebben een CO2-uitstoot vanaf 157 g/km en een gemiddeld brandstofverbruik van 6,1 l/100 km, een reductie van 13 procent ten opzichte van de vergelijkbare versie van het vorige model.

Ford verwacht een kostenbesparing op de brandstof tot € 1.600 over 130.000 km voor bestuurders van een nieuwe Transit Custom-bestelauto met een vermogen van 105 pk, in vergelijking met het vorige model van 100 pk.***

De kosten voor gepland onderhoud zijn ook lager, dankzij het verlengde variabele interval tussen servicebeurten bij 60.000 km of om de twee jaar, dit is 10.000 km extra tussen onderhoudsbeurten voor zowel Transit- als Transit Custom-modellen, intervallen die niet kunnen worden geëvenaard door de concurrentie.

De nieuwe EcoBlue-dieselmotor van Ford is zodanig ontworpen dat deze aan de strikte duurzaamheidsnormen van Ford-bedrijfswagens voldoet, waarbij de Transits afmattende duurzaamheidstests hebben ondergaan onder vergelijkbare omstandigheden als 5,5 miljoen kilometer, waaronder 400.000 kilometer aan testritten door echte Transit-klanten.

Soepel te bedienen automatische transmissie met zes versnellingen – speciaal ontworpen voor Transits

Voor meer comfort en gemak in stadsverkeer kunnen klanten van Transit-uitvoeringen met voorwielaandrijving en Transit Custom-modellen nu kiezen voor een automatische SelectShift-transmissie met zes versnellingen, die vanaf begin 2017 zal worden geleverd. De nieuwe transmissie is verkrijgbaar in combinatie met 130 of 170 pk-uitvoeringen van de voorwielaangedreven EcoBlue-motor van Ford. De Auto-Start-Stop-technologie is standaard aanwezig op alle uitvoeringen.

De transmissie is speciaal ontworpen voor de Transit-toepassingen, waaronder een nieuwe koppelomvormer en een externe behuizing voor een optimale verfijning, en is gebaseerd op een zeer duurzaam ontwerp dat zichzelf heeft bewezen in Noord-Amerika in krachtige auto’s met voorwielaandrijving, met een koppelvermogen van meer dan 415 Nm.

Een unieke kalibratie zorgt ervoor dat de transmissie perfect is afgestemd op de koppelafgifte van de Ford EcoBlue-dieselmotor, en levert een responsief prestatievermogen in combinatie met een geweldig laag brandstofverbruik, en een CO2-uitstoot van slechts 174 g/km voor de Transit Custom. De transmissie kan detecteren wanneer de auto zich op een weg met een steile helling bevindt of een zware last vervoert, en past de schakelstrategie aan voor een optimale efficiëntie.

De elektronisch geregelde transmissie zorgt voor een soepele en snelle manier van schakelen, met een gemiddelde schakeltijd van minder dan 0,5 seconde, en de SelectShift-voorziening biedt de mogelijkheid voor handmatig schakelen voor een verbeterde controle met behulp van een schakelaar die aan de zijkant van de versnellingspook is gemonteerd. De Auto-Start-Stop-functie is zorgvuldig afgesteld om aan de wensen van klanten van bedrijfswagens te voldoen, met een elektrische pomp die de transmissiedruk op peil houdt wanneer dit nodig is, zodat de bestuurder snel kan wegrijden zodra de motor opnieuw is gestart.

Intelligente AWD in de Transit – lichter en meer mogelijkheden

Het intelligente AWD-systeem van Ford voor het Transit-model is opnieuw ontworpen voor verbeterde mogelijkheden in combinatie met de nieuwste EcoBlue-dieselmotor van Ford.

Het nieuwe AWD-systeem van de vierde Transit-generatie is voorzien van een verbeterd ontwerp van de aandrijving, waarin het voordifferentieel en de AWD-koppeling in één compacte eenheid zijn geïntegreerd. Dankzij dit herziene ontwerp is het gewicht met 10 kg verlaagd en kan de aandrijving op een efficiëntere manier rond de indeling van de EcoBlue-motor worden aangebracht.

Ford-ingenieurs hebben tevens de kalibratie van de regelsystemen van Electronic Stability Control en het AWD-systeem geoptimaliseerd voor een verbeterde grip en meer stabiliteit onder alle omstandigheden.

Het AWD-systeem van de Transit geeft automatisch het beschikbare motorkoppel door aan de voor- en achterwielen door middel van een speciaal ontworpen, elektronisch geregelde AWD-koppeling, en kan de koppelverdeling voor:achter instellen op 0:100 en op 50:50. Er zijn twee modi beschikbaar: de standaard AWD Auto-modus die geschikt is voor de meeste rijomstandigheden, en een AWD Lock-modus die de grip verbetert onder extremere rijomstandigheden, zoals diep zand of diepe sneeuw.

Transit-modellen met een AWD-systeem kunnen worden geleverd met EcoBlue-motoren van Ford met een vermogen van 130 pk of 170 pk, met een lager brandstofverbruik, een CO2-uitstoot vanaf 224 g/km en een gemiddeld brandstofverbruik van 8,6 l/100 km, een verbetering van 11 procent ten opzichte van het vorige model.

De AWD-aandrijfoptie is beschikbaar in een breed scala aan Transit-bestelauto’s met een Kombi- of een chassis-cabine-carrosseriestijl. Deze optie is handig voor klanten die in de winter vaak op gladde wegen en op onverharde wegen rijden, bijvoorbeeld voor servicevoertuigen in wintersportgebieden, voor nutsbedrijven op het platteland en voor onderhoudstechnici die in allerlei weersomstandigheden moeten werken. De nieuwe Transit AWD-modellen kunnen nu worden besteld voor levering begin 2017.

“Ik heb brandstof nodig” – SYNC 3-communicatiesysteem reageert op eenvoudige gesproken opdrachten

De nieuwste Transit-, Transit Connect- en Ranger-modellen zijn nu uitgerust met het nieuwe SYNC 3-communicatiesysteem. Met dit systeem kunnen bestuurders in spreektaal hun smartphone, audio-, navigatie- en klimaatfuncties bedienen.

Door gewoon op een knop te drukken en te zeggen: “Ik heb brandstof nodig”, “Ik heb zin in koffie” of “Zoek een adres”, kunnen bestuurders tankstations en cafés in de buurt vinden, of de locatie van hun nieuwe werkplek. Vervolgens wordt de bestuurder door het systeem naar de geselecteerde bestemming genavigeerd.

SYNC 3 beschikt over een nieuw ontworpen touchscreen met grotere, eenvoudiger te bedienen knoppen, en kan op dezelfde manier als een smartphone worden gebruikt door middel van knijp- en veegbewegingen. Dankzij een krachtigere processor kan het systeem ook sneller en responsiever reageren.

SYNC 3 is ontworpen als aanvulling op moderne smartphones en beschikt over een reeks krachtige functies voor klanten die hun auto als mobiel kantoor gebruiken, waaronder telefoongesprekken voeren door middel van een eenvoudige gesproken opdracht, hoorbare tekstberichten, en volledige compatibiliteit met Apple CarPlay- en Android Auto™-functies.

Met behulp van de geïntegreerde AppLink-functie kunnen klanten door middel van gesproken opdrachten of aanrakingen een uitgebreide reeks populaire apps gebruiken van een aangesloten Android- of iOS-smartphone, zodat ze de recentste weersvoorspellingen kunnen bekijken, muziekservices kunnen openen of plaatselijke informatie over parkeren kunnen opzoeken. AppLink biedt ontwikkelaars ook de mogelijkheid om op maat gemaakte apps te maken op basis van autogegevens, zoals hulpmiddelen voor het optimaliseren van de logistiek of het wagenpark, wat grotere zakelijke klanten heel veel voordeel kan opleveren.

Unieke OEM-luchtvering achter en nieuwe technologieën voor bestuurdersassistentie

De Transit Custom Kombi M1- en de Tourneo Custom-modellen van Ford kunnen nu worden besteld met een luchtveringssysteem achter dat uniek is in dit segment, en kunnen eind 2016 aan klanten worden geleverd.

Het systeem is specifiek ontwikkeld voor Transit Custom’s die bedoeld zijn voor het vervoeren van personen en voldoet volledig aan de duurzaamheidsnormen voor bedrijfswagens van Ford. Het ontwerp van de wielophanging is voorzien van een luchtbalg die is gemonteerd aan een wieldraagarm aan beide kanten van de auto, met een elektronisch geregelde luchtcompressor om de vereiste veerinstelling te leveren aan de twee wielen.

Hoogtesensoren aan de wieldraagarmen detecteren wanneer de belasting van de auto verandert, zoals wanneer er passagiers in- of uitstappen, en vervolgens worden de veerinstellingen automatisch aangepast aan de nieuwe lading en blijft de rijhoogte gelijk. De luchtveren, waaronder de profilering van de interne kern, zijn special ontworpen voor de auto, met een uitgebreide afstelling door Ford-specialisten op het gebied van rijdynamiek om de gewenste rijeigenschappen te realiseren.

De nieuwe Transit- en Transit Custom-modellen met de Ford EcoBlue-motor zijn tevens voorzien van geavanceerde nieuwe technologieën voor bestuurdersassistentie die zorgen voor meer vertrouwen, veiligheid en comfort tijdens het rijden.

Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection helpt de ernst van sommige frontale botsingen met voertuigen en voetgangers te beperken en in sommige gevallen om botsingen helemaal te voorkomen, uniek in dit segment!

Beide modellen zijn standaard uitgerust met eenverbeterde Electronic Stability Control (ESC). Dit systeem biedt een reeks functies om de stabiliteit van auto’s te verbeteren in extreme verkeerssituaties, met onder andere Side Wind Stabilisation – een nieuw systeem dat de remmen aan één kant van de auto inschakelt om de invloed van een plotselinge windstoot te verminderen.

Deel dit artikel

LinkedIn Google+ Pinterest Mail
 
3
 
sluiten